Tjänstepension

Alla anställda inom Svenska kyrkan har tjänstepension. Det är en förmån utöver lönen och en viktig del av din totala pension. Varje år betalar din arbetsgivare in pensionspremier till Kyrkans pension.

Hur stor din tjänstepension blir beror på hur mycket pensionskapital du har tjänat ihop när det är dags att gå i pension. På Mina sidor kan du se hur mycket pension du tjänat ihop hittills och få en prognos på din tjänstepension. Du loggar enkelt in med Bank-ID.

Alla anställda inom Svenska kyrkan har tjänstepension, som en förmån utöver lönen. Varje år betalar din arbetsgivare in pensionspremier till Kyrkans pension. Hur stor summan blir beror på hur mycket du tjänar. Tjänstepensionen består av premie- eller avgiftsbestämd tjänstepension samt intjänad pensionsrätt för dig som var anställd före 1998/2000. Tjänar du över taket för allmän pension kan rätt till förmånsbestämd tjänstepension finnas.

Så länge du är anställd inom Svenska Kyrkan omfattas du också av efterlevandepension. Den ger din familj en extra trygghet om du avlider.